سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مهدی باکری

از ویکی‌پدیا، دانشنامه? آزاد
پرش به: ناوبری، جستجو

 

 

 

مهدی باکری

Mehdi Bakeri 1.jpg
شناسنامه
تاریخ تولد 1333
محل تولد میاندوآب، ایران
تاریخ شهادت 25 اسفند 1363
محل شهادت جزیره مجنون، عراق
نحوه شهادت اصابت تیر مستقیم
محل دفن ناپدید شدن بدنش در اروندرود، -
اطلاعات نظامی
فرماندهی فرمانده لشکر 31 عاشورا
عملیاتهای مهم فتح‌المبین
بیت‌المقدس
رمضان
مسلم بن عقیل
والفجر مقدماتی
والفجر 1 تا چهار
خیبر


مهدی باکری (1333 در میاندوآب - 25 اسفند 1363 در جزیره مجنون)، برادر علی باکری و حمید باکری، فرمانده لشکر 31 عاشورا بود.

مهدی باکری یک‌سال بعد از برادرش حمید باکری، در عملیات بدر کشته و پیکرش در اروندرود ناپدید شد.

 

 

زندگی قبل از جنگ[ویرایش]

مهدی باکری در سال 1333 در میاندوآب و در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد. در همان آغاز کودکی مادرش را از دست داد. او و دوستانش نقش مهمی در برپایی تظاهرات شهر تبریز در 15 خرداد 1354 و 1355 داشتند. همان زمان وی توسط ساواک شناسایی شد و بارها برای بازجویی به اداره? امنیت برده شد اما چون مدرکی علیه او نداشتند تحت نظر آزاد شد. پس از اخذ دیپلم وارد دانشگاه شد و در رشته مهندسی مکانیک شروع به تحصیل کرد. در حین تحصیل خبر مرگ برادرش، علی باکری را به وی دادند. بدین ترتیب او دومین عضو خانواده خویش را نیز از دست داد.

با پیروزی انقلاب ایران باکری نقش فعالی در سازماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داشت. مدتی هم شهردار ارومیه بود و مدتی هم دادستان دادگاه انقلاب ارومیه شد. او همزمان با فعالیت در سپاه، مسئوولیت شهرداری ارومیه را نیز بر عهده گرفت. با شروع جنگ ایران و عراق ازدواج کرد و بلافاصله پس از ازدواج (روز بعد از ازدواجش) عازم جبهه‌ها شد.

حضور در جبهه[ویرایش]

مهدی باکری در مدت کوتاهی مدارج ترقی را در جبهه طی کرد. در عملیات فتح المبین با عنوان معاون تیپ نجف اشرف توانست در کسب پیروزی موثر باشد. در همان عملیات از ناحیه چشم مجروح شد. پس از بهبود به جبهه بازگشت و در عملیات‌هایی چون عملیات بیت‌المقدس، رمضان، مسلم بن عقیل، والفجر مقدماتی، والفجر 1 تا چهار و عملیات خیبر در سمت‌های مختلف شرکت کرد. در مجموعه عملیاتهای والفجر با عنوان فرمانده لشکر عاشورا در جبهه حضور داشت.

در عملیات خیبر زمانی که خبر کشته شدن برادرش را به وی دادند، بدون ابراز اندوه با خانواده‌اش تماس گرفت و چنین گفت:[1]

شهادت حمید یکی از الطاف الهی است که شامل حال خانواده ما شده‌است.

شهادت[ویرایش]

در حین عملیات بدر و در حالیکه نیروهای عراقی با محاصره کامل سربازان تحت امر باکری در جزیره مجنون در حال زدن تیر خلاص به سربازان مجروح باقی‌مانده بودند، احمد کاظمی و محمود دولتی با اصرار از وی می‌خواهند که با عبور از دجله و پیمودن فاصله700 متری که میان خط اول و خط دوم حمله جان خود را نجات دهد؛ ولی این درخواست هر بار با جواب منفی وی روبرو می‌شد تا اینکه بر اثر اصابت تیر مستقیم سربازان عراقی در تاریخ 25 اسفند 1363 کشته شد.[2]

در این هنگام در حالی که یاران او سعی در انتقال پیکرش بوسیله قایق به عقب را داشتند قایق هدف اصابت شلیک مستقیم آر پی جی یکی از سربازان عراقی قرار گرفت و در اروند رود غرق شد. پیکر وی و سایر سربازانش هیچگاه یافت نشد و وی همچنان مفقودالجسد می‌باشد.

در جریان نبرد بدر بسیاری از مسئولان لشکر عاشورا از جمله علی تجلایی، اصغر قصاب عبداللهی، اکبر جوادی، قاسم هریسی و خلیل نوبری به شهادت رسیدند.[3] بزرگراه شهید باکری در غرب تهران به یابود وی نامگذاری شده‌است.

نگارخانه تصاویر[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. پرش به بالا شکوه شهر ایمانی همین جاست. . روزنامه ایران، ش. 4164 (1387/12/20): 17. 
  2. پرش به بالا «زندگینامه سردار بدر شهید مهدی باکری»(فارسی)‎. راسخون. بازبینی‌شده در 21 اردیبهشت 1389. 
  3. پرش به بالا معصومه سپهری. نورالدین پسر ایران. چاپ پنجاه و سوم. سوره مهر، 1391. 323. شابک ‎9785311752206. 

منابع[ویرایش]






تاریخ : پنج شنبه 93/8/15 | 12:59 عصر | نویسنده : محمدجواد محمدجانی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • کمپ رز